18
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
Sant
Joan de la Creu posa de relleu en aquesta estrofa els desigs del
creient de gaudir dels dons espirituals que li concedeix l’Espòs i
dels sentiments propis de les facultats superiors, sense les
molèsties que li pot causar la part sensitiva amb les seves
intrusions que l’impedeixen gaudir en pau del vi de l’esperit. El
místic ho descriu amb el seu estil poètic i amb un accent
sobrenatural, normal en aquell temps, i això fa que aquestes
experiències se’ns presentin com llunyanes i inassequibles per als
qui som un de la pila. En realitat, són matisos o aspectes de la
vida normal en la seva vessant espiritual que tothom pot
experimentar.
¡Oh
ninfas de Judea!,
en
tanto que en las flores y rosales
el
ámbar perfumea,
morá
en los arrabales
y
no queráis tocar nuestros umbrales.
El
poeta descriu uns fets, unes experiències que es donen en un moment
donat de la vida espiritual. Aquí es tracta que la part inferior:
les
nimfes de Judea,
no molesti la part superior, allà on l’ambre
tot ho perfuma.
És l’aspiració lògica del qui vol evitar el conflicte que li
produeix aquesta lluita interior entre els sentits i l’esperit.
Veiem el que diu sant Pau d’ell mateix: Si
segueixo la raó, m’agrada de complir la llei de Déu, però veig
en els membres del meu cos una altra llei que combat contra la llei
de la raó i em té presoner: és la llei del pecat que porto dintre
meu. Que en sóc, de dissortat! ¿Qui m’alliberarà d’aquest cos
que em duu a la mort? Rom
7,22-24.
Sant Pau demana ser deslliurat d’aquelles instigacions de la part
baixa; el creient del Càntic espiritual demana que la part sensitiva
no el molesti i que el deixi gaudir amb tranquil·litat de l’esperit.
És un bon desig. I, per aclarir les coses recordem que sant Joan de
la creu no parla de destruir les potències inferior de l’ésser
humà, sinó que es quedin en el seu lloc i no molestin: quedeu-vos
als ravals i no vulgueu tocar els nostres llindars.
Però,
la realitat és punyent i ens vol demostrar que això que demanem és
un impossible. A més, necessitem que les nostres limitacions i
forces primitives es facin presents per mantenir-nos en la humilitat
i en estat de vigilància i de lluita. No sentir l’agulló
dels sentits, seria
el pitjor que ens podria passar. Sant Pau ho expressa d’aquesta
manera: Per
això, perquè no m’enorgulleixi, m’ha estat clavada a la carn
una espina, un àngel de Satanàs, que em vagi bufetejant, perquè no
m’enorgulleixi... 2Co
12,7.
Nosaltres
sempre tenim tendència a cercar “l’establiment” i fugir de la
lluita. Però, Job ens adverteix que la
vida de l’home aquí a la terra és una lluita constant. Job
7,1.
Jesús no va tenir por de la lluita i impulsat per l’Esperit, va
anar al desert per deixar en clar de quin costat es posava. També
sant Pau parla sovint de la realitat d’aquest fet propi de la vida
en l’esperit: Els
desigs de la carn són contraris als de l’esperit, i els de
l’esperit, contraris als de la carn; aquestes dues coses lluiten
entre elles per no deixar-vos fer allò que voldríeu.
Gal
5, 17. Però,
l’Apòstol lluita sense por, amb la seguretat que li dóna la fe:
El
cert és que, tot i viure en la carn, no militem segons la carn; les
armes de la nostra lluita no són pas carnals, sinó poderoses en Déu
per a destruir fortaleses... 2Co
10,3-4.
L’home
de fe, allò que ha de fer, no és deslliurar-se d’aquestes forces
que l’amoïnen, sinó dominar-les. Plató explica això amb un dels
seus mites coneguts. El del carro i els cavalls. Tot consisteix, diu,
a ser un bon auriga que sap dominar amb la brida de la virtut els dos
cavalls que representen el plaer i el saber: L’home
és un auriga que condueix un carro tirat per dos ardorosos cavalls:
el plaer i el saber (nosaltres
podríem glossar: els sentits i l’esperit)
L’art
de l’auriga consisteix a temperar la fogositat del corser negre (el
plaer) i compassar-lo amb el blanc (el deure) per córrer sense
perdre l’equilibri.
Per
portar a terme aquesta lluita hi ha diversos camins. Un camí és
l’escollit pels ascetes que seguint Joan Baptista se’n van al
desert i s’hi queden. L’altre és el que va escollir Jesús que,
tot i anar al desert en moments puntuals, va escollir el camí
“normal” de tots els homes, i no per això va ser menys
espiritual.
Des
d’una altra perspectiva, veiem que el perill és en que volent
rebutjar l’acuïtat de les passions i la molèstia que ens causen,
rebutgem quelcom important de nosaltres mateixos.
Si
ho féssim, ho perdríem tot.
Aquesta
és una part essencial de l’ensenyança de Teilhard de Chardin.
Matèria
i esperit, diu
ell, no
són de cap manera dues coses diferents, sinó dos estats, dues cares
del mateix Teixit còsmic. La tasca assignada a la nostra vida
consisteix a pujar cap a la llum, flanquejant, per arribar a Déu,
una sèrie donada de criatures, que no són pas precisament
obstacles, sinó punts de suport a depassar, intermediaris a
utilitzar, aliment a prendre, saba que cal depurar, elements que ens
hem d’associar i ens hem d’emportar darrere nostre... No
pretenguem, doncs, evadir-nos del Món abans de temps. Sapiguem
orientar el nostre ésser dintre el flux de les coses. I aleshores,
en comptes de la pesantor que ens aboca cap a l’abisme del plaer i
de l’egoisme, sentirem que es desprèn de les criatures una
“virtualitat” que, seguint un procés no fa gaire dissenyat, ens
dilatarà, ens arravatarà de les nostres petiteses, ens empenyerà
imperiosament vers un eixamplament de perspectives, vers la mateixa
renúncia de la joia assaborida, vers el gust per les belleses cada
vegada més espirituals.
En
aquest sentit el primer acte que hauríem de fer és acceptar-nos tal
com som. Es tracta de mantenir l’equilibri entre totes les forces
que tenim i que Déu ens ha donat. El fet és que l’esperit més
elevat no podrà prescindir mai de les forces naturals que provenen,
no solament de la part dita inferior del psiquisme humà, sinó de la
mateixa terra que ens alimenta. Romano Guardini en el seu llibret:
L’acceptació
de si mateix, ens
parla d’aquest aspecte essencial de l’ésser humà: El
fet d’acceptar-nos tal com som és un deure molt gran; tal vegada
es podria dir que és el que està en la base de tots els deures
concrets. He de voler ser el que sóc... haig de col·locar-me dins
del meu propi jo, assumint la tasca que m’ha estat proposada... no
em puc evadir del mal que hi ha en mi: males disposicions, costums
consolidats, culpa acumulada. Haig d’acceptar-ho i fer front a tot
això amb serenitat. Haig de reconèixer els meus límits. Això no
significa renunciar a l’esforç per elevar-me... tampoc no puc
caure en el ressentiment, aquesta actitud que revela que no he
acceptat de veritat la meva realitat. En la rel de tot, haig d’estar
d’acord amb allò que sóc en aquests moments. La vera pietat
consisteix a rebre’s constantment des de la voluntat de Déu. És
el principi i la fi de tota saviesa. És la fidelitat a la realitat
de la vida. És, segons
Tillich,
el coratge d’existir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada