6
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
Sant
Joan de la Creu ja ha dit el que havia de dir sobre les criatures.
Ja no vol más
mensajeros.
A partir d’ara la seva mirada es fixarà en allò que la tradició
ha anomenat “vida interior”, i ja no la deixarà fins al final en
l’estrofa 40, on les seves intuïcions i experiències ja toquen la
Glòria. L’objectiu de sant Joan de la Creu és la unió de l’ànima
amb Déu i el seu desenvolupament.
¡Ay!,
¿quién podrá sanarme?
Acaba
de entregarte ya de vero;
no
quieras enviarme
de
hoy más ya mensajero,
que
no saben decirme lo que quiero.
Aquest
pas de les criatures al Creador el veiem també clarament exposat en
les Confessions de sant Agustí. El sant en la seva recerca
espiritual es pregunta: Què
és, doncs, aquest Déu que estimo? Vaig interrogar la terra, i ella
va respondre: “No sóc jo”. I el cel i la terra i tots els éssers
que hi viuen, deien: “No som nosaltres qui som Déu”. Conf.
X,6.
I acaba les seves llargues reflexions dient:Tard
us vaig estimar, oh Bellesa tan antiga i tan nova, tard us vaig
estimar! I vet aquí que vós éreu dins de mi, i jo era fora de mi
mateix, i jo us cercava al defora i em llançava, deforme com era,
cap aquella bellesa de les vostres criatures. Con.
X,27.
Aquesta
decisió ferma de posar la voluntat i el desig en Déu no implica
renegar de la naturalesa, però sí posar les coses al seu lloc. No
es tracta de no estimar més les coses materials, sinó d’estimar-les
d’una altra manera.
És
difícil resumir en poques paraules les estrofes que resten del
Càntic i del conjunt de les obres de Sant Joan de la Creu. Ara bé,
d’una manera o altra, totes les reflexions van al voltant del tema
que Xavier Melloni exposa en el seu llibre: “El Desig essencial”.
En definitiva es tracta d’orientar aquella
força primordial, (el
místic de Fontíveros parla més aviat de purificació del desig)
cap al destí pel qual fou creat:
Ens vau fer per a vós i és inquiet el nostre cor fins que reposi en
vós, dirà
sant Agustí..
Con.
I,1. És aquest un camí llarg i costerut, però, en definitiva, és
el Camí. És el tema del qual tothom li agrada parlar, perquè queda
bé, però que tothom defuig, perquè sempre hi ha coses més
peremptòries per fer en aquest món. Aquest és el drama, no
solament de la humanitat, sinó també de les religions. Defugim
aquest món interior de la sinceritat (puresa) amb nosaltres mateixos
i amb el món que ens envolta. Però, en el cor del veritable
creient, és la Llama
de amor viva
que no s’apaga mai.
Exposem
aquí algunes paraules del mateix X. Melloni que ens poden ajudar a
entendre millor aquest tema:
Aquesta
noble potència que sorgeix de Déu i que es troba en els éssers com
a ressò i nostàlgia de l’origen és el que aquí anomenem i
identifiquem com a Desig essencial. És un dinamisme ascendent que
experimentem de diverses maneres fins a assolir la plenitud del que
estem cridats a ser i que ja som sense saber-ho. El desig és com un
èxtasi que ens condueix fora de nosaltres mateixos, una aspiració
per assolir un bé i un anhel que estan sempre transcendint-nos. Això
explica la seva etimologia: de–siderare, “tendir cap als astres”.
El Desig essencial és més que necessitat. Forma part del procés de
personalització. Som Desig de Déu. Som éssers extàtics, en
continua expansió.
Ara
bé, aquest impuls
essencial
que hem rebut de la Gràcia, s’ha de tornar decisió personal
lliure i inalterable, si volem que arribi a assolir el seu objectiu.
I per fer-ho realitat es necessita aquell
Coratge d’existir, del
qual tan bé parla P. Tillich
i
que és aquell convenciment i decisió del qui creu que val la pena
vendre-ho
tot per tal d’adquirir aquell tresor inestimable.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada