3bis
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
Sempre
m’ha semblat veure en aquesta estrofa que avui comentarem, la
descripció poètica de les anomenades virtuts cardinals. Aquestes
virtuts, segons la tradició - que ve de la Sagrada Escriptura - són
quatre, prudència, justícia, fortalesa i temprança: Si
un estima la justícia, és en les virtuts que la saviesa s’esforça:
perquè ella ensenya la temprança i la prudència, la justícia i la
fortalesa, i els homes no tenen en la vida res de més útil que
això. Sav
8,7.
Buscando
mis amores
iré
por esos montes y riberas;
ni
cogeré las flores
ni
temeré las fieras,
y
pasaré los fuertes y fronteras.
Les
virtuts cardinals són les que acompanyen la vida del creient en el
seu camí de fe.
Les
altres virtuts estan incloses en aquestes quatre. (Se les anomena
cardinals perquè aquesta paraula deriva del llatí cardo, quicio en
castellà i polleguera en català, i que és allò sobre el qual
descansa i gira la porta). Són, per tant, les virtuts principals, de
les quals deriven totes les altres.
La
temprança i la fortalesa estan caracteritzades en el Càntic per les
flors i les feres. La temprança regula la seducció i els atractius
de les flors, és a dir, de les coses agradables d’aquest món. I
les feres representen les dificultats que el creient esforçat ha de
superar amb decisió, si vol seguir endavant en el camí que s’ha
proposat.
La
justícia, en sentit bíblic, no és solament aquella virtut que
regula les relacions socials, sinó que és sinònim de santedat,
d’allò que s’ha de fer en sentit absolut i,per tant, d’allò
que dóna sentit a totes les altres coses. Així, per exemple, a
Josep, espòs de Maria l’Evangeli el tracta de just: com
era un home just... Mt
1,19. entenent per just l’home bo, sant... En el cas de l’estrofa
que comentem, l’home just és el que cerca Déu per damunt de tota
altra cosa o interès, perquè aquest cercar Déu per damunt de
qualsevol altre interès, per legítim que sigui, és la veritable
justícia.
I
la prudència que, segons sant Tomàs és la primera de les virtuts
morals, és manifesta en aquella decisió segura, indestructible i
sàvia, de seguir camí endavant, sense desviar-se ni a dreta ni
esquerra.
És
la saviesa de la vida que sap matisar cada cas i veure l’actitud
convenient de les nostres relacions amb les coses sensibles i
materials. No es tracta de destruir res, sinó de posar ordre.
El
bon muntanyenc sap trobar el camí més curt d’aquests montes
y riberas
perquè coneix la muntanya. Sovint ens debatem per trobar una sortida
més digna i humana a les nostres institucions, però, el problema de
fons és que no coneixem la muntanya de les institucions per on
caminem. En tenim un cert coneixement que, fins un cert punt, ja ens
satisfà, però, que no és suficient si volem anar més amunt de la
muntanya. Coneixem les aparences i les formes externes, però no el
dinamisme interior que les sustenta. Les grans dificultats de los
fuertes y fronteras
que hem de passar, sovint vénen més de dins que de fora de les
nostres institucions.
La
força que fa possible continuar caminant sense claudicar, malgrat
tot, és el desig manifestat en la recerca: buscando
mis amores. Un
desig que, el mateix Joan de la Creu en la seva estrofa de La
Subida del Monte Carmelo, la
que
diu: con
ansias, en amores inflamada, comenta
que ha de ser potent, apassionat i, sense el qual serà impossible
superar totes les proves i dificultats que comporta la pujada al cim
de la maduresa humana i espiritual.
Així
doncs, l’estructura espiritual fonamental és la justícia guiada
per la prudència i ajudades per la llibertat
i la fortalesa,
segons la mateixa expressió de sant Joan de la Creu, o per l’auto
disciplina i superació, segons
Romano Guardini, condició necessària, diu aquest, perquè
siguin autèntiques les relacions humanes. L’esperit produeix una
elevació per damunt de la tendència. L’esperit no destrueix la
tendència, sinó que es manifesta com una possibilitat d’ordenar-la.
Ascetisme és una paraula que ens fa por avui dia,
en canvi, segueix dient R. G., ascetisme
significa que l’home es decideix a existir com a home, i entre
necessitat i llibertat, l’ànim ens diu: malgrat tot, vull
determinar el sentit de la meva existència a partir del Crist.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada