5
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
Aquí
tenim la resposta a la pregunta que l’ànima es feia en l’estrofa
anterior:
Mil
gracias derramando
pasó
por estos sotos con presura
y,
yéndolos mirando,
con
sola su figura
vestidos
los dejó de hermosura.
El
primer contacte amb la naturalesa viscut amb un cor senzill és una
experiència que omple de joia i admiració. El cor senzill és
aquell que no posseeix les coses, però en gaudeix més que aquells
que les volen posseir d’una manera egoista. Els pobres d’esperit
són el qui canten amb el salmista: Terra
beneeix al Senyor.
Aquesta senzillesa i llibertat (la
pobresa de sant Francesc)
és la gran riquesa de l’esperit. Gaudint d’aquesta experiència
deia sant Francesc: és
un gran luxe menjar en una bella pedra prop de qualsevol font a sota
el cel blau, mentre que els pobres rics només tenen una sala -
menjador amb un espai molt restringit.
En
aquest camí de l’esperit, aquest contacte amb la natura, lliure de
tot prejudici, és un pas necessari si es vol pujar als cims de
l’esperit. Prescindir de la naturalesa, cercant fora d’ella la
“puresa” de l’esperit ha estat un dels greus errors de la
Institució religiosa. Els teòlegs bíblics van intentar superar
aquest escull, posant de relleu la bondat de la naturalesa, insistint
una i altra vegada dient que tot
era bo amb una bondat fora de mida. Gen.
1,31.
Si
la bellesa de la naturalesa ens sorprèn tan agradablement és perquè
hi descobrim en ella quelcom nostre. La naturalesa no és un objecte
aliè. Som fets
de la pols de la terra, Gen
2,7.
Aquesta empatia amb la naturalesa la descriu Panikkar d’aquesta
manera: Mentre
jo no contempli cada tros de pura terra com el meu cos, no menyspreo
només la terra, sinó que menyspreo també el meu cos.
Quan
contemplem la terra i estudiem les seves formes i colors, hi
reconeixem l’acció amorosa de Déu: Tota
la naturalesa és caritat. L’amor de Déu ens envolta pertot arreu.
El seu amor és l’aigua que bevem i l’aire que respirem i la llum
que mirem. Tots els fenòmens naturals no són sinó diverses formes
materials de l’amor de Déu. E.
Cardenal.
La
naturalesa és la companya inseparable en el vertader camí de
l’esperit: El
més noble anhel de l’home és, a saber, l’amor a la bellesa, (1)
és també atès per la naturalesa. Els grecs antics anomenaven el
món kosmos,
és
a dir, bellesa... La influència de les formes i accions de la
naturalesa és tan necessària per a l’home que, en les seves
funcions inferiors, sembla mantenir-se en els confins del béns
materials i la bellesa. ¡Com ens deïfica la naturalesa amb uns pocs
i modestos elements! Tot fet natural és símbol d’algun fet
espiritual. Tot aspecte de la naturalesa correspon a algun estat
mental... I
continua dient el nostre amic Emerson: En
els boscos tornem a la raó i a la fe... En la naturalesa verge hi
trobo quelcom més estimat i més semblant a mi que en els carrers o
en els pobles. En el paisatge tranquil i, especialment, en la
llunyana línia de l’horitzó, l’home contempla quelcom tan bonic
com la seva naturalesa pròpia. En aquesta plantació de Déu hi
reina la santedat i el decor, es celebra un festival perpetu... En
els boscos resideix la joventut eterna.
Teilhard
de Chardin ha estat un dels mestres actuals que ha reivindicat amb
més força la santedat de la naturalesa menystinguda per una falsa
pietat de segles enrere: Permeteu-me
exalçar la santa Matèria, aquella que el Senyor va venir a salvar i
consagrar, aquella de la qual va voler revestir-se. Aquesta
referència al Senyor
coincideix amb el pensament de St. Joan de la Creu expressat en el
verset: con
sola su figura i
del comentari que en fa, el qual refereix també a Jesucrist
mostrant-lo com Aquell qui, per voluntat del Pare, ennobleix la
Creació. De fet, abans que tots dos, va ser sant Pau qui va
expressar aquest pensament en dir que: Déu
Pare ha volgut unir en el Crist totes les coses, tant les del cel com
les de la terra. Ef.
1,10.
(1)
L’amor
a la bellesa és la causa de tot allò bo que veiem en el món.
Plató.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada