20
– 21 – LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
Sant
Joan de la Creu torna a ajuntar dues estrofes, en les quals s’entreté
a bastament comentant l’estat del matrimoni espiritual de què
gaudeix l’ànima en aquelles altures. Aquestes són les estrofes:
A
las aves ligeras,
leones,
ciervos, gamos saltadores,
montes,
valles, riberas,
aguas,
aires, ardores
y
miedos de las noches veladores:
Por
las amena liras
y
cantos de serenas, os conjuro
que
cesen vuestras iras
y
no toquéis al muro,
por
que la esposa duerma más seguro.
El
poeta s’esplaia posant noms de lleons,
cérvols, muntanyes, valls, aigües, aires i
més,
a
totes les forces psíquiques conegudes en aquell temps, per a
comminar-les que no molestin ni el més mínim a l’esposa en la
glòria que està vivint junt amb el seu espòs. Ens parla de les
quatre passions fonamentals: goig, dolor, esperança, temor,
comentades ja pels antics (els
estoics, Boeci, sant Agustí). També
treu a col·lació el concepte de passions dels escolàstics,
subdividides en dos blocs, les irascibles i les concupiscibles. Les
irascibles són les forces que ens ajuden a superar els entrebancs i
dificultats i les concupiscibles són les que regulen els desigs de
les coses agradables. I no oblida tampoc les tres potències de
l’anima: memòria enteniment i voluntat. Tot aquest ramat de
potències espirituals són les que anomena simbòlicament en
aquestes dues estrofes amb els noms i elements que hi podem llegir.
Són les forces i el dinamisme que tenim gràcies a les quals podem
arribar a complir el nostre destí. Però cal ordenar-les!
A
part d’això, el que diu aquí sant Joan de la Creu és que el
creient està tan ple de Déu, que les coses que se li presenten de
fora, no augmenten ni disminueixen en res el goig i la pau que viu i
experimenta. És un goig que no li ve de fora. Ja forma part
essencial de la seva entitat, perquè ja ha tret fora tot allò que
li impedia assaborir el goig de l’esperit amb llibertat i en
plenitud.
Ara
bé, no deixem que tot això quedi només per contemplar.
¿Podem
nosaltres arribar al mateix lloc descrit? Un acte de sinceritat
(puresa de cor) ho faria possible. El problema és que nosaltres ens
fixem en les formes externes i les posem com a condicionants
necessaris per gaudir d’aquells dons dels quals ens parla el
Mestre de la mística i, com que la majoria dels qui estem en aquest
món no podem anar a viure al desert, pensem que tot això no és
per a nosaltres. Heus aquí l’engany. També el llenguatge ens pot
desorientar, perquè tot i sabent que el llenguatge poètic és el
millor per a aquestes coses, aquest mateix llenguatge ens porta
lluny dels nostres camins de cada dia plens de pols i de sorolls.
Mirem,
doncs, d’expressar amb llenguatge “corrent” aquelles coses. Es
tracta de trobar Déu en les nostres vides i en mig dels afanys de
cada dia. Escoltem què ens diu Teilhard de Chardin:
Trobem
Déu en aquells qui estimem en la mesura en què, ells i jo, ens
espiritualitzem cada vegada més. Alhora, captem Déu en el fons de
la bellesa i de la bondat en la mesura en què les perseguim cada
cop més lluny, amb les facultats intensament purificades.
Ja
hem dit abans que la sinceritat – no les formes externes – és
la que farà possible gaudir d’aquestes experiències. La
importància de la sinceritat és reconeguda també pels filòsofs.
Vegem què ens diu Jaspers parlant de Sòcrates: el
pensar de Sòcrates és un impuls vers la veritat. Una veritat que
només és “tocada” en forma d‘un no - saber que sap. Aquest
saber el sosté la confiada creença que al
pensament sincer
se li revelen la veritat i la realitat.
Sinceritat
que nosaltres posem com a sinònim de puresa de cor. Teilhard de
Chardin ens parla així de la puresa:
La
puresa és la rectitud i l’impuls que empeny les nostres vides cap
a l’amor de Déu buscat en tot i per damunt de tot.
És
espiritualment impur aquell ésser que, entretenint-se en la fruïció
o aixoplugant-se en l’egoisme, introdueix en si mateix o al voltant
seu un principi de retardament i de divisió en la unificació de
l’Univers en Déu.
És
pur, al contrari, aquell qui, d’acord amb el lloc que ocupa en el
Món, s’esforça a fer prevaler sobre el seu avantatge immediat o
momentani la preocupació del Crist que ha de consumar-se en totes
les coses.
És
cada vegada més pur aquell qui, sol·licitat per Déu, arriba a
imprimir a aquest impuls, a aquesta travessa, una continuïtat, una
intensitat, una realitat més i més grans...
Entesa
d’aquesta manera, la puresa dels éssers es mesura pel grau
d’atracció que els arrossega cap al centre Diví, o – cosa que
ve a ser el mateix- per la proximitat en què es troben d’aquell
Centre. L’experiència cristiana ens alliçona dient que la puresa
es manté a base de recolliment, l’oració mental, la delicadesa de
consciència, la rectitud d’intenció, els sagraments... Aquí ens
acontentem exalçant la seva corprenedora potència i capacitat de
condensar el Diví al voltant nostre.
Benson,
en un dels seus contes, imagina que un “vident” arriba a una
capella isolada on està resant una religiosa. Hi entra. I veu com de
sobte, entorn d’aquella mansió ignorada, el Món sencer comença a
moure’s, a enllaçar-se, a organitzar-se seguint el grau
d’intensitat i la inflexió dels desigs d’aquella humil orant. La
capella del convent s’havia tornat com el pol al voltant del qual
girava tota la Terra. La contemplativa sensibilitzava i animava el
Món immens de totes les coses que la rodejava, perquè creia
intensament. La seva fe era operant, perquè la seva ànima, molt
pura, la situava molt a prop de Déu. Aquesta ficció resulta una
excel·lent paràbola.
Veiem
que es tracta d’una puresa que no consisteix a anul·lar forces,
sinó a canalitzar-les. No podem anar en contra de les passions, però
sí que les hem d’ordenar. Les hem d’encaminar, dirigir, vers el
seu ver destí que és Déu. I aquesta finalitat assumida i portada a
terme és la que purifica aquestes forces. I aquesta puresa interior
és la que fa possible experimentar i viure allò que sant Joan de la
Creu ensenya en aquestes estrofes: viure en un mar profund de pau i
de goig en l’esperit, on les ones encrespades de la superfície no
hi arriben o no tenen poder per remoure el fons. És com arribar a
ser capaços de viure
en el món sense ser del món. Cf.
Jo 17.
Després
d’anomenar totes les potencies de l’ànima descrites per sant
Joan de la Creu, semblarà que és simplificar massa reduir-ho tot a
la sinceritat o puresa de cor. Però el mateix Bossuet diu -
referint-se a les passions dels escolàstics - que totes elles es
poden reduir a l’amor. I si recordem també que Joan Cassià (monjo
i pare de l’Església)
relaciona la caritat amb la puresa de cor, podem concloure
nosaltres, per no complicar gaire les coses, que si som sincers fins
al moll dels ossos, podrem arribar al final del camí.
Ja
hem arribat en aquestes estrofes a l’últim graó de l’escala de
la perfecció: el matrimoni espiritual, i encara falten 20 estrofes
més !!? Aquesta al·lusió a l’espai que encara ens falta recórrer
ens pot suggerir que el món de l’esperit és molt més gran que el
món de la matèria i que, per això, se’n poden dir infinitat de
coses. I malgrat tot, la majoria dels mortals el desconeixem. La
capacitat de l’ànima s’adapta a allò que anima. És com un
continent que s’adapta al contingut. Aquest és el drama de la vida
humana. Comptem amb una capacitat d’ànima molt petita perquè
encara que és plena de mil coses, aquestes totes juntes, són molt
poca cosa comparades amb els valors espirituals. Són
com un gra de pols a la balança.. Is
40,15.
Les
coses de l’esperit, en canvi, poden eixamplar la capacitat de
l’ànima fins a l’infinit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada