25
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
Aquesta
és la cançó d’avui:
A
zaga de tu huella
las
jóvenes discurren al camino,
al
toque de centella,
al
adobado vino,
emisiones
de bálsamo divino.
Continuem
analitzant de la mà del místic carmelità els diferents aspectes o
matisos propis de l’estat del matrimoni espiritual. Posarem
l’atenció en dues facetes de la vida de fe, simbolitzades en dos
dels versets de la cançó que avui contemplem. Són aquests: A
zaga de tu huella las jóvenes discurren al camino i
al
toque de centella al adobado vino.
El
primer tema escollit fa referència a l’interès apassionat per les
coses de l’Evangeli que anima els servidors de Déu. A aquests
creients ningú no els fa callar. Passen pel damunt dels obstacles
que se’ls presenten sigui d’allà on sigui. Són els qui clouen
boques de lleons i apaguen focs poderosos, He
11.
I
ho poden fer perquè no confien en les seves forces, sinó en les de
Déu: Els
qui confien en el Senyor recobren les forces, alcen el vol com les
àguiles, caminen sense cansar-se, corren sense defallir. Is
40, 31. Ningú
no els para els peus perquè seran
com les espurnes que corren pel rostoll. Sav
3,7.
Per tant, res de pusil·lanimitats, ni manques de temps, ni excuses
de mal pagador. L’Evangeli és la seva prioritat! I s’hi
dediquen, no per obligació, sinó perquè els surt de dins com una
força irrefrenable: la
paraula del Senyor es tornava dintre meu com un foc devorador. Jer
20, 9.
El
segon tema és el que fa referència al vi. D’aquest tema en
parlarem amb més detall, per la importància que creiem que té. És
un tema sempre pendent i mai no assolit del tot. Ara bé, en fer
servir aquí la metàfora del vi hem de tenir present que el sentit
que li dóna sant Juan de la Creu és diferent del sentit que li
donen els Evangelis. En tot cas, el context indica quin sentit li hem
de donar. Per l’Evangeli el vi nou és el de més qualitat i fa
referència a la Bona Nova. Per Joan de la Creu - i en aquesta
cançó - el vi nou és el vi novell encara no curat del tot i que,
per això, el fet de beure’n massa causa estralls; en canvi el vi
vell, és a dir l’anyenc ja està cuit i adobat i no fa mal. Els
bulliments
del
vi nou fan referència als fervors
i gustos forts dels
sentits,
propis dels principiants; en canvi el vi anyenc produeix
suavitat i dolcesa i una embriaguesa
pròpies dels
espirituals:
L’Esperit
Sant amb un vi d’amor suau, saborós i enfortidor comunica a
l’esposa tal força i abundància d’embriaguesa suau que la mou
amb gran eficàcia i força i amb desig de fer i de patir...
A
partir d’aquesta metàfora del vi, voldríem posar de relleu -
una vegada més -
dos moments de la vida del creient, o millor dit, dues classes de
creients: els qui viuen de la llei i els qui viuen de la fe. La
trajectòria espiritual dels deixebles que van viure amb Jesús i la
de sant Pau ens poden servir d’exemple. Hi podríem afegir altres
sants... De fet, tots els sants, d’una manera o altra, han begut
els dos vins, han passat aquests dos nivells de creiexement
espiritual.
Els
deixebles abans de la Pentecosta ja bevien força vi: el vi de les
seves tradicions i de les lleis mosaiques, però era un vi poc curat
que produïa aquells fervors
impetuosos
dels deixebles que volien cremar un
poble de samaritans perquè
no van deixar passar Jesús. Lc
9,54.
Saule, abans de la seva conversió ja era un gran teòleg, però la
seva teologia farisaica era com el vi novell poc curat que produïa
aquells fervors persecutoris contra aquella secta nova que bevia un
altre vi. Ac
9.
De
veure vi, tots en bevem (és un dir). De llegir tots llegim, però,
quina classe de lectures fem? I quins efectes produeixen en
nosaltres? Sovint, mirant al nostre voltant, veiem “fervors i fins
i tot estirabots, tant dels renovadors com dels tradicionals d’avui
dia, que més aviat sembla que el vi que bevem sigui de poca
qualitat, un vi que no pot embriagar d’aquella saviesa que es
pròpia del vi
millor
i que fa veure les coses d’una altra manera. I és que les lectures
que fem, ràpides i de poca substància, mai no poden comunicar-nos
la llum de l’esperit.
Ens
hauríem de preguntar, doncs, quina classe de vi bevem, si és el vi
que embriaga els sentits o el vi que enforteix l’esperit; si es
tracta del vi que ens fa veure només les formes externes o el vi que
il·lumina els continguts essencials d’aquelles formes. Els qui no
som sants ens hem acostumat al vi barat i fàcil de trobar i no el
deixem per res. Però, aleshores, la nostra lectura de la realitat no
arriba, ni de lluny, a allò que ha de ser. Aquest és el drama.
El
Mestre Eckhart comentant la conversió de sant Pau parla de la nova
llum que va rebre l’Apòstol gràcies al vi de l’Esperit que el
va embriagar. La nova manera de veure les coses era radicalment
diferent, i per això, no li va ser fàcil adaptar-s’hi: per
més que obria els ulls, no veia res.
Ac
9,8.
En
aquesta llum totes les potències de l’ànima s’eleven. Els
sentits salten sobre els pensaments, però són tan elevats i
insondables que és quelcom que ningú no ho sap fora de Déu i
l’ànima.
(Cf.
també: 2 Cor 12.)
En
aquest coneixement no hi ha un això i un allò... Eckhart.
No
hi ha dretes ni esquerres; ni tradicionals ni progressistes. Déu
està més enllà. I el creient ha d’arribar a aquest més enllà,
si vol veure les coses segons l’Esperit. Només des d’aquest més
enllà sabrà donar la forma adequada a la seva fe personal i
col·lectiva.
Si
no bevem el vi de l’esperit no veurem mai res de nou. Veurem les
coses de sempre i per fora. I com que tot allò que està fora, és,
per naturalesa, molt variat, uns i altres no ens entendrem, perquè
cadascú pensa tenir tota la veritat en el tros de veritat que ell
veu i aprecia.
Les
primeres pàgines del Petit
Príncep són
molt aclaridores al respecte. El primer dibuix que va fer l’aviador
accidentat va ser el d’una boa que havia engolit un elefant. (Cal
veure el dibuix i també llegir el text. Són molt il·lustratius!).
La
gent gran: nosaltres
diríem,
els
savis i entesos,
en veure el dibuix, deien: és
un barret. Quan
el petit
príncep:
els petits i senzills de l’Evangeli,
va
veure el dibuix, va dir tot seguit:
és un elefant en la panxa d’una boa. El
Petit Príncep va saber veure a través de les formes externes, la
vida de dins que aquestes formes amagaven.
Aquí
rau la diferència entre uns i altres dels que ens diem creients i
religiosos. Quan es pregunta a la “gent gran” quina cosa és
l’Església, comencen a dir coses i més coses de les que estan
fora i es veuen amb els ulls de la carn. Els petits i senzills quan
miren l’Església veuen el seu interior, la seva ànima i hi veuen
coses molt diferents. Hi veuen amor, coneixement, perdó.... Són
dues maneres de veure una mateixa cosa. I no és que una sigui
veritat i l’altra mentida... La mentida està en veure el barret:
“les formes externes”, com si això fos tot, sense veure ni donar
gaire importància a l’ànima que dóna la forma al barret. Els
petits i senzills veuen les coses per dins, allí on rau la vida. I
aquesta penetració i clarividència només la pot donar l’Esperit.
No la pot donar la Llei.
En
la Litúrgia, la “gent gran” es preocupa de fer saber als infants
els significat de totes les coses de ritus i de cerimònies i la
diferència entre un pa i un altre...Als nens això no els interessa
per a res. Només els interessa veure un gest del Pare del cel que
els abraça i els estima com ho va fer Jesús.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada