11
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
En
aquests versets que ara comentarem hi trobem “més del mateix”,
però hi destaca el caràcter imperiós del sentiment espiritual que
s’esdevé després d’haver tingut un tast del que en podríem dir
l’experiència del Tabor posada de manifest, en l’Evangeli, per
sant Pere, amb la seva pregunta: Senyor,
que bé que estem aquí! Si vols, hi faré tres cabanes... Mt
17,4.
Vegem-ho:
Descubre
tu presencia
y
mátame tu vista y hermosura;
mira
que la dolencia
de
amor, que no se cura
sino
con la presencia y la figura.
L’esperit,
de tant en tant, deixa sentir la seva veu i fa notar la seva
presència. Són aquells moments de la vida que s’escapen al nostre
control, però que són nostres tanmateix. Això vol dir que encara
no tenim prou domini d’aquesta força espiritual que està dins
nostre i que, malgrat tot, és la que ens alimenta.
Aquesta
falta de consciència plena que trobem en el creient que tot just
està a la meitat d’aquest camí de la vida, és la que fa patir i
provoca aquell malestar del qual parla el Càntic. Un malestar
profund, fins al punt d’arribar a preferir la mort: mátame
tu vista y tu hermosura,
si
això és la condició necessària per obtenir el goig de la
presència. A partir d’aquest moment, i després d’aquesta
experiència, les coses “del món” ja no interessen. Han perdut
l’encant que abans tenien. I quan el creient baixa de la muntanya,
es troba amb la mateixa rutina de sempre i llavors ve l’enyor i la
desorientació, ja que resulta que, ara, ni una cosa ni l’altra: el
món no, perquè ha quedat enrere en les preferències de la
voluntat, i Déu tampoc perquè encara el creient no té prou adaptat
el paladar de l’esperit per poder gaudir-ne amb llibertat i
serenor.
En
aquests moments poden emergir sentiments de frustració i
d’incapacitat, i la reacció pot ser molt diferent. Podem
considerar dues actituds: la dels que saben conduir en bé seu i dels
altres aquestes experiències, com sant Pau que deia: perquè,
per a mi, viure és el Crist, i morir, un guany. Però, si visc en
aquesta carn, això representa per a mi un treball fructuós, i no sé
pas què escollir! Em trobo pres en una alternativa: d’una banda
tinc el desig d’anar-me’n i d’estar amb el Crist, cosa, en
veritat, molt més preferible; d’altra banda, però, quedar-me en
la carn és més necessari per causa de vosaltres... Fl
1,21-24. Els qui pensen com l’Apòstol no es cansen d’esperar amb
una esperança activa. I les llàgrimes provocades per l’absència
de l’Estimat i pels sofriments i treballs propis d’aquest món,
els purifiquen els ulls del seu esperit i comencen a veure una altra
llum. I, amb la nova llum, el goig nou de l’esperit. Aquests
lluiten
i esperen i saben ser agraïts.
Altres,
però, abandonen el camí de la lluita davant de les dificultats i la
soledat interior que pateixen. Entren en crisi, a vegades profunda, i
abandonen el camí a semblança d’aquells deixebles de Jesús que,
després de deixar les
seves xarxes,
no tenen prous ànims per seguir endavant amb les noves exigències i
diuen: aquest
llenguatge és molt dur: ¿Qui és capaç d’acceptar-lo?
Jo 6,60., i giren
l’esquena, perquè
aquest camí de novetat espiritual i de llibertat interior els sembla
massa costerut. Aquests, si són de vida sedentària, s’acomoden a
una vida vegetativa d’anar fent i complint el que manen els costums
i les tradicions; altres, potser perquè saben trampejar més amb els
seus sentiments, troben mil excuses i subterfugis per convertir
l’Evangeli en una religió de masses que arrossega formes i costums
sense sentit, però que manté les aparences enganyoses i malgrat tot
eficaces, per enlluernar el propi esperit i deixar-lo tranquil.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada