26
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
En
la interior bodega
de
mi amado bebí, y cuando salía
por
toda aquesta vega,
ya
cosa no sabía
y
el ganado perdí que antes seguía.
En
aquesta cançó ja no es tracta tant de constatar el fet del
matrimoni espiritual, com de descriure una mica la seva vivència i
la unió del creient amb el Crist.
El
creient, a mesura que es va submergint en aquest món de l’esperit,
va perdent els antic hàbits i rutines que fins ara encara anava
conservant i arrossegant d’alguna manera. Aquest és un procés
llarg que pot durar molts anys i pot passar per moltes nits
de l’esperit,
perquè no és gens fàcil despullar-se de tot l’home
vell. L’hagiografia
seriosa està plena d’exemples d’aquest procés dolorós. En el
full passat vam veure com li va costar a sant Pau el canvi
de mentalitat predicat
per Jesús en l’Evangeli. Però, segons els Fets del Apòstols, a
sant Pere encara li va ser més difícil deslliurar-se de la seva
antiga “religió”. Els primers temps de la seva vida apostòlica
semblava talment que nedés entre dues aigües: entre les tradicions
judaiques i la novetat de fe exposada amb valentia per sant Pau.
Aquest fet, a sant Pau, el posava bastant nerviós. Però, passar del
judaisme al cristianisme (ho
diem en poques paraules)
no li va ser gens fàcil a Pere. Fins que va tenir aquella visió del
llençol que baixava del cel amb tota classe d’animals i va sentir
una veu que li deia: allò
que Déu ha fet pur, tu no ho tinguis per impur, no
ho va veure clar. Però, sant Pere era prou sincer perquè, a la fi,
veiés la llum de la veritat.
Ac
10,15. Certament,
no és fàcil per a nosaltres deixar allò que ha estat l’aliment i
l’estímul de tota la vida. No és fàcil fer l’opció que et
permet dir: vaig
perdre el ramat que abans seguia.
Vegem
que ens diu R. Panikkar al voltant de temes semblants. En el seu
llibre de “La nova innocència”, escriu: Miguel
de Molinos comenta el salm
72,22
segons la Vulgata que diu: Vaig ser reduït a no-res i no vaig saber
res en absolut. I comenta Molinos: Estant en el no-res, tancaràs la
porta a tot allò que no és Déu; et retiraràs fins i tot de tu
mateix i caminaràs vers aquella solitud interior ... Fes-te no res!
I
Panikkar continua dient:
Les diverses versions modernes de la Bíblia són prou interessants.
Però, l’interessant és l’ús místic del salm i com les
traduccions modernes ho esquiven. Les traduccions modernes defugen la
possible interpretació que fa referència al no-res. El no-res fa
por. Potser és l’innocent aquell que no té por al no-res? La
Vulgata ens presenta la relació entre l’anorreament i el no saber,
però en aquest no saber s’hi troba l’alliberament. Mentre s’és
alguna cosa, el no saber és mortal. Quan no s’és res, el no saber
és alliberador.
Així
és que, si volem tocar el cel, primer hem de tocar el fons de la
nostra feblesa... Si
algú vol venir darrere meu, diu
Jesús,
que es negui a si mateix... Mt
16,24. Sant Joan de la Creu en comentar aquesta cançó, diu que hi
ha set graus de perfecció en el matrimoni espiritual i que, a
l’últim grau, són pocs els qui hi arriben! En aquest fet,
segurament tindríem el desllorigador que ens dóna resposta del
perquè - en el fet religiós - malgrat tanta xerrameca, no som
capaços de sortir de l’atzucac. El món (la
casa de Déu. Jo 1,11.) vol
fets i no paraules, i, els fets, són una càrrega massa feixuga per
a la nostra poca
fe!
Fem
ara, una última reflexió en positiu. Aquest matrimoni espiritual
del qual ens parla el Càntic, significa la plena unió amb Déu. Es
tracta d’aquella Unitat predicada i volguda per Jesús: que
tots siguin U...! Jo
17. Tant Panikkar com K. Jaspers contemplen aquesta unitat interior.
I la contemplen amb profunditat i bellesa, i ho fan mirant cap
enfora. Els citem aquí -
encara que sigui d’esquitllada -
per defugir d’una contemplació, tal vegada, massa intimista
produïda per una possible lectura superficial de sant Joan de la
Creu que ens parla del celler
interior.
No es tracta de mirar-se el melic, sinó de mirar el món. I abans de
citar a aquests dos autors, recordem, per introduir-los, la dita de
Saint-Exupéry: L’amor
no és mirar-se l’un a l’altre, sinó mirar tots dos en la
mateixa direcció.
La
Unitat perfecta no es pot viure, si no és en el si de la Trinitat.
Mirem, doncs, de tenir en compte aquests dos valors. Això és el que
ens ajuden a fer els dos autors citats. K. Jaspers parlant de l’U
ens diu: L’U
no exclou res, perquè res no està fora d’ell, perquè tot és per
ell. L’U no es fa cap propaganda, sinó que actua indirectament en
entrar els homes en relació els uns amb els altres. L’U es
realitza en la mesura en què els homes aconsegueixen comunicar-se
entre si. Aquesta
Unitat que no prescindeix de la diversitat, sinó al contrari, la
necessita, és exposada també per R, Panikkar. La Trinitat de
Panikkar és Déu, Home, Cosmos. I segons aquesta visió, el món no
és una cosa de fora, una cosa per la qual es pot interessar l’home,
sinó que és quelcom que forma part de si mateix. I per tant, això
vol dir que el creient no pot viure plenament la seva unitat en Déu
sense els altres.
Panikkar
ens parla de quatre elements: Sóma
– Psychê – Pólis – Kósmos:
cos, ànima, poble, món. Els quatre elements pertanyen a la meva
naturalesa... Jo no sóc pas més cos que ànima, que poble, que
món... Tot és una totalitat. Recuperar la consciència d’aquesta
unitat és absolutament essencial... Llavors la interioritat deixarà
d’estar en oposició dialèctica amb l’exterioritat. Ho diu molt
bé aquell passatge de “l’Evangeli de Tomàs”: El
reialme vindrà quan de dos en fareu un, quan l’interior serà com
l’exterior i l’exterior com l’interior...
L’espiritualitat s’ha de tornar total... El diví,
a l’home, no li és pas una especialitat;
no li és pas una altra cosa entre
les altres coses... És en la mateixa “quaternitat” dels quatre
elements que defineixen l’home on
es troba el diví.
Panikkar
no diu té, sinó és. No diu té cos, té ànima, té comunitat, té
món, sinó que diu: és cos, és ànima, és comunitat, és món.
Podríem
acabar interpretant d’aquesta manera el pensament de l’Autor:
Fora d’aquesta Trinitat: Déu, Home, Cosmos,
no
hi por haver veritable Unitat. I si no hi ha Unitat, no hi pot haver
Pau, i si no hi ha Pau, no hi pot haver felicitat, ni justícia, ni
amor, ni saviesa, ni res de res.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada