28
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
Continua
el tema amb més detalls.
Mi
alma se ha empleado
y
todo mi caudal en su servicio:
ya
no guardo ganado
ni
ya tengo otro oficio,
que
ya sólo en amar es mi ejercicio.
Quan
diu el poeta que estimar
és el meu únic exercici no
vol pas dir que només es dediqui a l’oració contemplativa i deixi
totes les altres ocupacions... Vol dir que tot
allò que fa ho fa per amor i en amor, i tot el que faig és amb
amor, i tot el que pateixo és amb sabor d’amor. Amb
paraules modernes diríem que l’ultima motivació de tots els seus
actes és Déu.
I
que, per tant, ja
no guardo ramats ni tinc cap altre ofici. És
a dir, aquí ja no queda res d’interessos emmascarats, ni de
segones intencions, ni de cap altra motivació que no sigui guiada
per la
major glòria de Déu.
Avui
per comentar una mica més tot això ens ajudarem de Romano Guardini
i de Bernhard Häring.
Amb
R. G. comentarem els versets ja
no guardo ramats ni tinc cap altre ofici. Aquest
autor explicant la virtut de l’ascesi parla que s’han de saber
ordenar les
tendències (motivacions)
per poder gaudir de la unió amb Déu. Per
sentir-se a casa davant Déu, de tal manera que hom tracti amb ell a
gust i amb sensació de presència plena, és necessari també
“l’exercici” – de la mateixa manera que en tot assumpte
seriós- . S’ha de fer de manera voluntària i amb autosuperació,
una i altra vegada, i llavors, com a gràcia, es rep el regal de la
sagrada proximitat.
Diu
R.G. que és l’esperit el qui sublima les tendències: L’esperit
situa els impulsos vitals en una peculiar llibertat. Es fan més
forts, més fondos, aconsegueixen més grans possibilitats
d’exigència i resposta.
L’esperit
dóna a la tendència un nou sentit. Se situa dins de la tendència i
produeix en ell, fondària, caràcter, bellesa. El posa en relació
amb el món dels valors, com també amb allò que el sustenta: la
persona; elevant-lo i col·locant-lo així en el domini de la
llibertat. Ascetisme significa que l’home es decideix a existir com
a home.
Amb
B. Häring volem comentar, des d’un punt de vista dinàmic i amb
sentit horitzontal el verset: estimar
és el meu únic exercici. Aquest
autor en la seva última obra: Llibertat i Fidelitat, fa referència
a Jo 4,23 on Jesús diu que els
autèntics adoradors adoraran el Pare en esperit i en veritat,
i diu Häring: Crist
en revelar-se com a perfecte adorador en esperit i en veritat ens
invita a consagrar-nos plenament a l’honor del Pare i al servei del
nostres germans i germanes ... Crist és la font, el símbol real i
la norma directiva d’adoració en llibertat, de la donació lliure
de nosaltres mateixos.
Adorar
en esperit i en veritat significa integrar culte i testimoni de fe,
esperança i amor vivents. Els creients en adoració amorosa, aprenen
a ser lliures per estimar tots els seus germans i germanes.
L’esperit
d’adoració és, no solament nota essencial de la fe, de
l’esperança i de l’amor, sinó que també configura, dirigeix i
dóna força a tota la vida moral. Com va dir sant Tomàs, “la
virtut de la religió governa totes les altres virtuts”. “Tota
obra virtuosa pertany a la religió o, amb altres paraules, a
l’adoració de Déu. El virtuós autèntic adora Déu en tots els
moments de la seva vida. La resposta de fe en adoració mai no estarà
òrfena de la dimensió horitzontal de cohumanitat. En cas contrari
no hi hauria resposta autèntica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada