3
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
Sant
Joan de la Creu en aquesta estrofa s’adreça als intermediaris que
ajuden el creient a trobar-se amb el Crist.
Pastores
los que fuerdes
allá
por las majadas al otero,
si
por ventura vierdes
aquel
que yo más quiero,
decidle
que adolezco, peno y muero.
Aquests
intermediaris:
els pastors
són (no
intentem aquí ser exhaustius en aquesta matèria)
les facultats superiors de l’home impulsades pel desig i guiades
pel coneixement de si mateix.
Parlem
una mica del coneixement de si mateix. En temps passats la pràctica
habitual per aconseguir aquest coneixement era l’examen de
consciència (avui psicoanàlisi). Els mestres espirituals donaven
molta importància a aquest exercici de l’examen, perquè per a
ells era una peça clau per obtenir el control del dinamisme
interior, aquest món enrevessat del cor humà i saber què és, en
definitiva, allò que ens mou a actuar d’una manera determinada.
El
seu interès era lluitar contra els desigs desordenats i, mitjançant
la purificació d’aquest desig (no anul·lació) fer-lo capaç de
ser l’energia que mou les tres facultats de l’home que són “els
pastors”,
que ens indiquen el camí per trobar el Crist.
Aquestes
facultats són enteniment, memòria i voluntat. Aquestes facultats
són el vehicle del dinamisme espiritual. I hem de reconèixer que no
les hem cuidat tal com es mereixen. Fruit d’aquesta negligència és
la pandèmia de la superficialitat que estem patint.
Sant
Joan de la creu estableix aquestes facultats com la base de les seves
reflexions en totes les seves obres, i les relaciona amb les virtuts
teologals: l’enteniment amb la fe, la memòria amb l’esperança i
la voluntat amb la caritat.
Si
fem una mirada per veure com avui vivim aquestes facultats en el món
de l’esperit i comencem per l’enteniment, ens adonem que hem
descuidat la reflexió, la meditació assídua. Llegim sí, però
llegim per acabar el llibre i tornar-lo, per estar al dia i ben
informats de tota l’allau de notícies que ens vénen de tot arreu,
i així perdem l’hàbit d’interiorització que només ve de la
reflexió profunda. A l’hora de buscar un llibre per llegir, no
busquem d’una manera peremptòria aquell que ens ajudi més a
omplir el buit que sentim de l’absència de Déu.
La
voluntat, en faltar-li l’aliment sòlid de la veritat, ha deixat de
ser la roca ferma o el vent impetuós, i s’ha acontentat essent una
mena de plastilina acomodatícia que s’amolla a la primera forma
que se li presenta. No hem lluitat seriosament contra la vel·leïtat!
Finalment
si volem parlar de la memòria - que no té res a veure amb el
concepte modern de repetició mecànica de les paraules, ni és
solament una part de l’enteniment, sinó que és una facultat en
ple dret d’autonomia -, també hem de reconèixer que l’hem
menystinguda. La memòria ens fa viure allò que som. Quan llegim,
vivim de l’acte transitori de la lectura; quan recordem, en canvi,
vivim d’allò que està guardat en la nostra consciència i forma
part del nostre ésser i és com una part de nosaltres mateixos. La
ressonància és molt diferent.
Com
excurs recordem unes paraules d’Erasme referents al coneixement de
si mateix: Pensa
que el principi d’aquesta saviesa consisteix a conèixer-se a si
mateix, màxima que els antics consideraven davallada del cel,
(Juvenal) i va plaure tant als autors més importants que arribaren a
creure que en ella es trobava concentrada, en suma, tota l’essència
de la saviesa. Però fóra insignificant el valor d’aquesta
sentència si no concordés amb les nostres lletres. El místic amant
dels Càntics increpa la seva esposa, i li diu que se’n vagi fora
si no es coneix a si mateixa: “Si no et coneixes, la més bella de
les dones, surt, segueix les petjades dels ramats”. Ct 1,8.
Tanmateix,
que ningú no s’atreveixi a presumir de conèixer-se a bastament.
Dubto que ningú conegui del tot el seu propi cos: qui podrà
conèixer, doncs, l’essència de l’ànima? Pau, a qui fou
concedit de conèixer els misteris del tercer cel, no gosa judicar-se
a si mateix, i gosaria si es conegués prou bé. Si un home tan
espiritual, que tot ho sap discernir, i al qual no importen els
judicis dels altres, manifesta conèixer-se tan poc ( 2Co 12,2. –
1Co 4,3.), com és que nosaltres, carnals, anem tan confiats?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada