9
– LA PRESÈNCIA DE L’ETERN
Podríem
començar aquesta reflexió posant-li per títol: el poder de la
Paraula. Però, primer, escoltem el que ens diu la novena estrofa del
Càntic:
¿Por
qué, pues has llagado
aqueste
corazón, no le sanaste?
Y,
pues me le has robado,
¿por
qué así le dejaste
y
no tomas el robo que robaste?
En
l’anterior estrofa el Místic carmelità fa servir l’expressió:
les
fletxes que tu reps,
traduint fletxes
pels tocs
amb els qual Déu fecunda l’ànima i el cor del creient amb tocs
d’intel·ligència i amor.
En aquesta novena estrofa que ara volem considerar segueix amb la
mateixa queixa amorosa dient: puix
que li ha nafrat el cor (del creient) amb l’amor de la seva
notícia, per què no l’ha guarida amb la vista de la seva
presència.
De
diverses maneres, doncs, el Místic fa referència a la Paraula
(notícia)
que
rep el creient i que li provoca aquest fort desig de la presència de
Déu. Per començar a entendre una mica aquest anhel vital que deriva
sovint en un sentiment de solitud existencial i d’angoixa (aquí
segurament Kierkegaard ens podria dir moltes coses)
voldríem destacar dues coses. En primer lloc, l’existència
mateixa d’aquest fort anhel, manifestat clarament en els salms 42 i
63: Com
la cérvola es deleix per les fonts d’aigua, també em deleixo jo
per tu, Déu meu. 42,2.
Tot jo tinc set de tu, per tu es desviu el meu cor en terra eixuta,
assedegada, sense aigua. 63,2.
És
bo prendre consciència que aquest desig intens que sent el creient
és un do de Déu. El fet de tenir-lo és gràcia que hem de saber
agrair. Escoltem el que diu Isaïes: Tal
com la pluja i la neu cauen del cel i no hi tornen, sinó que amaren
la terra i la fecunden, i la fan germinar fins que dóna llavor als
sembradors i pa per a aliment, així serà la paraula que surt dels
meus llavis: no tornarà a mi infecunda... Is
55,10-11.
El
text del profeta sembla remarcar la força de la paraula que, ben
acollida, és la que provoca aquest desig de la presència de
l’Estimat. Aquest sentiment és un fet que esdevé realitat quan
s’escolta amb devoció la paraula. De la mateixa manera que quan
hom menja un boci de pa, això li provoca una reacció fisiològica
en el cos, també - per naturalesa – el fet d’escoltar i meditar
amb fe la paraula de Déu, provoca una reacció vital en l’esperit
del creient. Això
és un fet constatat pels grans mestres de l’esperit, però també
marcat en l’inconscient col·lectiu. Recordem que abans, quan
encara no hi havia tanta inconsciència de les coses de l’esperit,
gent es trobava que deia no voler escolar la paraula de Déu per no
haver després que d’assumir les exigències morals a què
l’obligaria si l’escoltés. És indubtable: la paraula té un
poder!
Una
altra cosa és si el creient no es fidel a la crida de Déu i fa
derivar vers altres indrets aquell desig provocat per la paraula. No
sempre la
terra on cau la llavor de la paraula és la terra preparada al cent
per cent.
Si avui dia no hi ha aquest desig de Déu, com el que descriu el
Càntic espiritual o els salms, és perquè la
poca profunditat de la terra del cor (la
superficialitat), o
els cards dels desigs humans desordenats, l’han ofegat. Per
tant, el primer dany espiritual que hem de lamentar com a propi de la
societat actual, i el més gran, és el fet de no sentir o no tenir
aquests desigs de Déu que descriu el místic.
En
segon lloc, un cop hem pres consciència de l’existència d’aquest
sentiment com un do de Déu, serà bo començar a analitzar el perquè
de l’estat ansiós del creient, manifestat en l’estrofa del
Càntic: ¿por
qué, pues has llagado aqueste corazón, no le sanaste?
Segurament hauríem de dir que aquest desig insatisfet del qual es
queixa el creient, és un sentiment, l’existència del qual, ni ell
mateix sap trobar-ne les raons. En realitat és causat per la
ignorància de la vida espiritual i de la seva pròpia naturalesa, ja
que, de fet, Déu sempre és present: en
ell vivim, ens movem i som. Els
qui estem fora de la seva òrbita som nosaltres. Per tant, l’ànsia
de la qual es queixa l’ànima és causada per aquesta ignorància
i pel fet restar ancorats encara en l’home
vell.
En
el fons som víctimes d’un desconeixement profund de nosaltres
mateixos i de la vera vida de l’esperit. Per això dèiem en una
altra ocasió que el camí del creient és el camí vers la llum. Per
la seva part, els místics d’escola han oblidat o menystingut
aquest coneixement profund de l’ésser humà, per voler remarcar
d’una manera unilateral el fet sobrenatural de l’acció de Déu
en l’ànima, presentant-lo com un acte miraculós. No han pouat en
el coneixement profund del cor humà o ho han fet amb una visió
intel·lectual molt estreta. Per sort, aquestes profunditats humanes
s’han posat de relleu en les obres dramàtiques dels grecs i dels
grans dramaturgs del món occidental. Per això, els grans pensadors
de la humanitat, ens poden ajudar a entendre millor les intuïcions
de sant Joan de la Creu i d’altres místics com el Mestre Eckhart
que, aquests sí, van saber aprofitar-se de la cultura humana del seu
temps.
Recollim
unes paraules de dos grans pensadors que ens poden ajudar a
entreveure que en la literatura universal de caire espiritual i
filosòfic, s’hi amaguen tresors de saviesa i espiritualitat
expressats en un llenguatge humà cultivat: Pau Tillich en el seu
llibre: La
presència de l’Etern,
del qual hem agafat l’encapçalament d’aquests fulls, ens parla
de la
solitud
com d’una faceta constitutiva del nostre ésser i de la qual hem
de tenir el
coratge d’assumir i de viure
si volem trobar l’altre. Ens ve a dir que si hom no viu la seva
solitud existencial sense angoixa, una solitud que
ni Déu mateix pot suprimir,
ens fem incapaços de comunió amb Déu i amb els altres.
K.
Jaspers, en el seu llibre sobre la
Tragèdia ens
diu que el
fet tràgic de la vida és ànsia de llum defraudada. El fet tràgic
afligeix l’home com a un ésser que anhela la llum. La travessia
per l’existència és una marxa ascendent de l’obscuritat a la
llum: des d’un desconegut fons opac l’home puja graó a graó a
la consciència de la seva existència. Aquests
graons, doncs, són els que ens descriu en el seu propi estil el
poeta místic carmelità. Posem llum (sinceritat) en l’obscuritat
del nostre cor i la serenor de l’esperit anirà creixent en el
nostre interior. La llum l’hem d’estimar i cercar vingui d’on
vingui. El Dr. Cardó deia que la veritat s’ha d’escoltar encara
que la digui el diable. La metàfora no pot ser més hiperbòlica, ja
que, segons Jesús, el diable, que és
el pare de la mentida, és
impossible que pugui dir la veritat. Però aquesta exageració ens
ajuda a copsar la necessitat d’escoltar els altres sense prejudicis
de cap classe.
Amb
tot això volem dir que no ens podem acontentar amb una literatura
carrinclona i de baix nivell intel·lectual, si és que volem copsar
i entendre el missatge de sant Joan de la Creu i dels grans Mestres
de l’esperit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada